Suatu Kebanggaan.

JIHAD never SLEEP,MUJAHID never DIE

BOIKOT untuk UMMAH.

Bantah.

Bantah.

Monday, August 31, 2009

HAMAS.

Monday, August 31, 2009



Apakah maksud disebalik perkataan "HAMAS"?:

"HAMAS" Arab akronim untuk Gerakan Penentangan Islam, keghairahan, api, semangat, kefanatikan.



Apakah HAMAS Raison E'etre?:

Sheikh Ahmed Yassin mengasaskan Hamas pada 1987, selepas sahaja pemberontakan Palestin pertama (Kebangkitan orang Palestin) dimulakan. Abdel Aziz Rantisi, pengasas bersama Hamas, berkata tujuan Hamas adalah "bagi membuang Israel daripada peta." Lambang Hamas menunjukkan dua pedang berpalang, Dome Rock, dan sebuah peta Palestin yang termasuk Israel yang masa kini, Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.



Mengapa HAMAS penting?:

Dalam pilihan raya umum penduduk Palestin Januari 2006, ditaja oleh pentadbiran Bush, Hamas mencapai satu kemenangan besar. Dalam Parlimen yang julung kalinya dilakukan, Hamas memenangi 76 daripada 132 buah kerusi dalam Badan Legislatif Palestin. Fatah memenangi 43 buah kerusi, dan senarai-senarai bebas 13. Oleh itu, Hamas telah diberikan kuasa oleh penduduk Palestin dalam satu undi demokratik untuk membentuk kerajaan Palestin hari ini.



Mengapa rakyat Palestin mengundi HAMAS?:

Fatah, kumpulan politik itu ditubuhkan oleh Yasser Arafat dan paling baru diketuai oleh Mahmoud Abbas, telah menjajah politik Palestin untuk berdekad. Fatah telah diserang dikorupkan oleh rasuah. Pada masa yang sama, Fatah tidak mencapai keamanan dengan Israel atau memperbaiki keadaan untuk rakyat Palestin. Rakyat Palestin mencari satu alternatif kepada Fatah.



Pandangan Israel terhadap HAMAS?:

Piagam pegawai Hamas merancang memusnahkan Israel.HAMAS juga tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara.Hamas telah bertanggungjawab untuk majoriti serangan pengganas menentang Israel. Israel membunuh pemimpin-pemimpin HAMAS seperti Sheikh Ahmed Yassin dan Abdel Aziz Rantisi dalam serangan udara. Israel melihat Hamas seperti satu pertubuhan pengganas.



Pendapat Amerika Syarikat tentang HAMAS?:

Amerika Syarikat, serta Kesatuan Eropah, menganggap HAMAS seperti satu pertubuhan pengganas.

Pendapat Penulis terhadap HAMAS?:
Penulis berpendapat apa yang dilakukan oleh HAMAS adalah suatu kewajaran.Ini kerana jika dilihat dari segi ketenteraan,HAMAS sangat terkebelakang berbanding dengan tertera-tentera Israel.Tetapi atas dasar mengejar JIHAD,mereka sanggup berkorban segalanya.Pendapat yang mengatakan HAMAS adalah pertubuhan pengganas adalah sangat tidak boleh diterima akal.Mereka dibantai,diperkosa,dibunuh dihina dan maruah mereka diinjak-injak,dan apa mereka mahu sekadar duduk sahaja.Sudah tentu TIDAK!Penubuhan HAMAS adalah untuk rakyat dan bangsa Palestina.

0 Kata-kata:

Post a Comment

 
All Contains are Copyright Protected by LAW